Zo života spoločnosti

SOPHISTIC Pro finance pomáha vzdelávať žiakov

Niektoré finančno-sprostredkovateľské spoločnosti sa angažujú v oblasti vzdelávania a zvyšovania  finančnej gramotnosti.  Jednou z nich je aj SOPHISTIC Pro finance, a.s.. Nakoľko sa už finančná gramotnosť na školách vyučuje, ale nie všetci učitelia sú odborníci v tejto oblasti, rozhodli sme sa pomôcť učiteľom, ale aj ich žiakom. Stáva sa, že sami učitelia potrebujú poradiť, vysvetliť a najlepšie sa to dá na príkladoch z praxe. S tým začala aj spolupracovníčka spoločnosti SOPHISTIC Pro finance pani Edita Šebová.

Edita Šebová pochádza z Bytče a v spoločnosti SOPHISTIC Pro finance, a.s. pôsobí na pozícii Špecialista. V oblasti finančného sprostredkovania pôsobí 13 rokov. K práci finančného sprostredkovateľa sa dostala, keď z jednej finančnej inštitúcie dostala informácie nezakladajúce sa na pravde k jej úveru. Vtedy si povedala, že už si dá pozor, aby sa to nezopakovalo. Od učiteľskej práce (matematika, fyzika) na strednej škole, neskôr na základnej škole sa teda dostala k práci finančného sprostredkovateľa. Začala tak pomáhať svojim klientom orientovať sa v zložitom svete financií.

Školské prostredie je jej blízke, aj keď je už približne 13 rokov mimo školstva. Stále tam má veľa priateľov – učiteľov, s ktorými komunikuje a snaží sa im pomôcť v ich pedagogickej praxi svojimi praktickými skúsenosťami, radami a príbehmi z finančnej praxe. Tak sa dostala k spolupráci s jednou základnou školou a deťmi tretieho ročníka. Učitelia musia do svojich učebných osnov začleniť aj otázky finančnej gramotnosti. Vo vyšších ročníkoch to nie je taký problém, ale v nižších to také jednoduché nie je. Preto sa rozhodla pomôcť a začala s pilotným programom vzdelávania na prvom stupni základnej školy. Svoje prednášky začala rozprávkami, ktoré sú mladším deťom blízke. „Na rozprávke sa deti učia finančnej gramotnosti,“ hovorí pani Šebová. Každý mesiac pre deti niečo zaujímavé pripraví. „Nech ten strašiak – finančná gramotnosť, už nestraší a nech sa z neho stane náš dobrý a verný priateľ. Pretože nie teória, ale praktické skúsenosti sú prínosom,“ dodáva.

Podľa pani Edity Šebovej je finančná gramotnosť slovenského obyvateľstva na veľmi nízkej úrovni. V niektorých internetových štatistikách sa uvádza, že približne 64% až 80% obyvateľov je finančne gramotných. Pani Šebová zo svojej denno-dennej praxe si však myslí, že tieto čísla nevypovedajú o realite a finančná gramotnosť je veľmi nízka. „Keby sme mali tak vysoko finančne gramotné obyvateľstvo, nebolo by tak veľmi zadlžené, nemalo by veľmi veľa nebankových pôžičiek a iných nevýhodných bankových pôžičiek,“ hovorí pani Šebová. Zo skúseností hovorí, že rodičia málokedy naučia svoje deti finančnej gramotnosti a učitelia podobne. Pritom máme na Slovensku už schválené povinné vzdelávanie v oblasti finančnej gramotnosti. V praxi však takmer nefunguje. Preto odporúča aj ďalším školám, aby využili externé prednášky odborníkov z praxe. Na konkrétnych prípadoch vhodne podaných vekovému zloženiu poslucháčov sa deti najlepšie učia finančnej gramotnosti a neskôr to využijú v praxi.

Mnoho čitateľov sa možno zamyslí čo to vlastne finančná gramotnosť je? Zjednodušene povedané je  to súbor znalostí, ktoré človeku umožňujú porozumieť financiám a správne s nimi zaobchádzať v rôznych životných situáciách. Ak sa chce človek dobre orientovať, musí obsiahnuť široký záber znalostí a schopností priamo aj nepriamo spätých s financiami. Informácie potrebné pre rozhodovanie sa v oblasti financií sa pritom rýchlo menia, vzhľadom k prudkému rozvoju finančných technológií. Aj ľudia z odboru sa musia neustále vzdelávať.  V dnešnej dobe sa deti pohybujú v inom svete finančných operácií ako sa pohybovali ich rodičia. Významnú úlohu pri šírení finančnej gramotnosti by mala hrať škola a formálny vzdelávací proces. Finančná gramotnosť je však na Slovensku veľmi nízka. Štát si to uvedomuje, a preto zaviedol povinné vzdelávanie v oblasti finančnej gramotnosti na školách. Cieľom je, aby boli žiaci schopní aplikovať vedomosti a zručnosti pri každodenných finančných rozhodnutiach a činnostiach. Žiaci by sa mali naučiť orientovať sa v základných pojmoch z oblasti finančnej gramotnosti a osvojiť si základné zručnosti pre efektívne riadenie, či plánovanie svojej finančnej budúcnosti.

Každý deň mám niekoľko stretnutí v rodinách. Tieto stretnutia sú procesom učenia sa. Učím svojich klientov postupne finančnej gramotnosti a postupne sa učia aj deti našich klientov. Každý náš klient je finančne gramotnejší. Čím je dlhší tento proces, tým na vyššej úrovni finančnej gramotnosti je náš klient. Tento proces učenia sa je potrebné zaviesť do celej našej spoločnosti a osobne si myslím, že bude trvať generácie, kým sa to podarí. Dôležité je však začať,“ uvádza Edita Šebová.

Spoločnosť SOPHISTIC Pro finance odporúča školám využiť externých odborníkov z praxe, aby deti dostali relevantné informácie. Ideálne by bolo keby školy organizovali semináre a školenia aj pre učiteľov, aby títo mohli predávať získané informácie ďalej. Iba učiteľ, ktorý je zručný vo finančnej gramotnosti  môže kvalitne vzdelávať aj deti. A treba si uvedomiť, že deti sú našou budúcnosťou. Tak ich vychovávajme a vzdelávajme, aby z nich vyrástli výnimočné a vzdelané osobnosti.

Pani Edita Šebová je jednou z mála, ktorá nielen o potrebe zvyšovania finančnej gramotnosti hovorí, ale reálne to aj napĺňa. A začala u tých najmenších, pretože oni môžu v budúcnosti veľa zmeniť. Ďakujeme našej kolegyni p. Edite Šebovej za jej skvelú prácu a prajeme veľa nasledovníkov, aby sa finančná gramotnosť na Slovensku zvýšila.