Zo života spoločnosti

Rozhovor s akcionármi SOPHISTIC Pro finance

Blíži sa koniec roka, preto sme oslovili Jána Bušfyho a Radoslava Valka, akcionárov spoločnosti SOPHISTIC Pro finance, a.s. (ďalej SPF), aby vysvetlili pohnútky založenia spoločnosti a zhodnotili uplynulé obdobie.

1.    Ako vznikla myšlienka založiť spoločnosť SPF?

Ján: S finančným poradenstvom som začal v roku 1995 v nemeckej spoločnosti, spočiatku som ako väčšina nových sprostredkovateľov slepo dôveroval nadriadeným a systému.  Postupne som však začal prichádzať na to, že niektorí sú si rovní, ale niektorí sú si rovnejší. Preto som v roku 2008 odišiel do inej spoločnosti, ktorá rýchlo vyrástla, predovšetkým z náborov nespokojných sprostredkovateľov z trhu. Majitelia sa však rozhodli túto spoločnosť odpredať a na zvýšenie hodnoty firmy používali veľmi tvrdé opatrenia, napríklad neprimerané navyšovanie podmienok plánu kariéry. Väčšina riaditeľov ich upozorňovala na to, že to pre firmu bude škodlivý krok. Tak sa aj stalo, to už dnes vieme, a proces stále pokračuje. Teda v období rokov 2010 – 2012 sme sa začali pohrávať s myšlienkou vybudovať vlastnú poctivú sprostredkovateľskú spoločnosť.

Radoslav:  Myšlienku vytvoriť finančno-sprostredkovateľskú spoločnosť s inými hodnotami ako boli aktuálne na trhu mi napadla už v roku 2007. Dokonca som v tom čase urobil aj potrebné kroky k jej vzniku. Nakoniec z ekonomických a časových dôvodov som sa rozhodol spolupracovať s novovzniknutou spoločnosťou na slovenskom trhu, ktorá sa tvárila, že má podobnú filozofiu ako som mal ja. Až časom som zistil, že to bola len forma ovplyvňovania. Tej firme išlo len o zisk, nie o klienta, ani o spolupracovníka. Preto som sa k pôvodnej myšlienke z roku 2007 vrátil, dokonca som ju vylepšil o poznatky ktoré som získal za obdobie budovania predchádzajúcej firmy, o názory mojich vtedajších kolegov. Bol by som nerád sebec v tom, že to bol len môj nápad. Ten nápad vznikol ako skupinový, ale risknúť a urobiť to sme mali odvahu len ja s Jankom.

2.    Čo Vás viedlo k tomuto kroku?

Ján: Spoločnosť SPF sme založili preto, že sme chceli ukázať odbornej verejnosti ale aj klientovi, že táto práca sa dá robiť poctivo a transparentne so zreteľom na skutočnosť, že víťazom môže byť každá zo zúčastnených strán vrátane obchodných partnerov.

Radoslav: Mojich motívov a dôvodov pre založenie SPF bolo viac. V prvom rade to bolo sklamanie z minulosti zo správania sa majiteľov a manažérov v predchádzajúcich firmách. Boli ochotní pre peniaze zapredať kolegov, alebo klientov. Všetko chceli len pre seba. Tí, čo ma poznajú, vedia, že uznávam úplne iné životné hodnoty ako sú peniaze, a tak to v našej firme aj vyzerá. SPF je dnes platforma kde poctivý sprostredkovateľ, ktorý sa vzorne stará o klientov je vyvážený zlatom a firma ho motivuje. Ak však takýto človek vytvára ďalších takýchto ľudí firma sa s ním delí aj o zisk. V podstate firma prerozdeľuje 100% zisku a teda už nikdy nebude lepšie nastavená firma nášho typu, max. nás môže niekto skopírovať, ale my už budeme vždy prví a toto prvenstvo nám nikto nezoberie. Ďalším motívom bol spôsob utajovania informácií a vedomosti na trhu. Od malička som bol bojovník za správne veci a snažil som sa, aby všetci ľudia mali všetky informácie, aby sa mohli správne rozhodovať. To, že celý svet nezmením som už zistil, ale dostal som do vienka možnosť aspoň ovplyvniť ten finančný trh v SR. Aby som to mohol urobiť musela byť vytvorená nová spoločnosť, ktorá sa neviazala na tradičné spôsoby odmeňovania a riadenia. Tých motívov by bolo ešte veľmi veľa, ale to by bolo možno aj na knihu... možno raz dôjde aj k tomu.

3.    Aké je poslanie Vašej spoločnosti?

Ján: Neviem  presne či je to poslanie, ale chceme, aby klient dostával pravdivé korektné informácie z trhu, aby sprostredkovateľ mal prístup ku všetkým zazmluvneným  produktom a na optimalizačných workshopoch, aby si sprostredkovatelia pripravovali poctivé riešenia pre klientov.

Radoslav: Ťažko povedať či je to poslanie, v každom prípade spoločnosť má dávať našim sprostredkovateľom také možnosti, aby už nikdy ani len neuvažovali nad inou firmou, aby oni a ich rodiny mohli žiť plnohodnotný život bez stresu, nemuseli každý deň rozmýšľať  či prežijú ďalší mesiac, aby mali dlhodobé istoty, že ich nikto nezradí a nezapredá, že čokoľvek sa udeje bude prejednávané veľmi citlivo a vždy budú ľudia o všetkom informovaní. Že dôležité zmeny vo firme vždy schvaľuje riaditeľská rada, teda priamo ľudia ktorí vytvárajú aj obrat firmy. Zároveň však títo ľudia musia mať strach z toho, že keď nebudú konať eticky a morálne môžu o všetky tieto benefity prísť. Je to úplný opak dnešného trhu, kde sú skôr ľudia motivovaní čo najviac zarobiť na úkor niekoho iného. Vždy keď nad modelom, ktorý sme vymysleli rozmýšľam, si poviem že semienko zmeny sme už zasiali a teraz len dohliadať, aby sme ho správne polievali a vyrástol nám  z neho obrovský strom, aby sa postupne ľudia pripájali a chceli zmenu nielen finančného sveta, ale celého Slovenska a správania sa ľudí k sebe navzájom.

4.    Aký ste si stanovili obchodný cieľ?

Ján: Cieľ na rozdiel od sna, by mal byť merateľný. Máme predstavu o veľkosti našej spoločnosti, o tom aké má dosahovať obraty. Skutočne je však dôležité, aby SPF bol vnímaný klientmi aj partnermi ako spoločnosť s vynikajúcou povesťou. Toto je základ dlhodobého obchodného úspechu.

Radoslav: Samozrejme okrem toho, že som spolumajiteľ som aj manažér a máme na každý rok rôzne ciele. Obchodné výsledky však nie sú tak podstatné ako transparentnosť, kvalita, čestnosť a etika. Akýkoľvek obchodný cieľ je vždy až na druhom mieste. Pre nás je najdôležitejšia povesť a skúsenosti s nami. Všeobecný obchodný cieľ by som, ale definoval tak, že musíme byť tak veľký, aby sme boli strategickým partnerom. Tým pádom sa bude musieť prihliadať na to čo hovoríme a ako konáme. Že finančný trh bez nás nebude môcť robiť rozhodnutia, lebo by sa mu to nevyplatilo. Toto je jediná možnosť ako etiku a kvalitu môžeme dostať všade na trh.

5.    Aký bol rok 2016 v SPF? (stručné zhrnutie roka a fungovania SPF)

Ján: Povedal, by som že veľmi rýchly... Vytvoril sa vo firme TOP Team tých najkvalitnejších sprostredkovateľov.  Sprostredkovatelia dostali nové nástroje pre zjednodušenie a skvalitnenie svojej práce. Keďže sme mladá spoločnosť tak sa nám aj na poli riadenia a plánovania spoločnosti podarilo vychytať pár múch. Veľmi dobre začala fungovať riaditeľská rada ako jeden z prvkov vedenia a rozhodovania. Dalo by sa toho povedať asi oveľa viac, ja pevne verím, že rok 2016 bol horší ako bude rok 2017.

Radoslav: Rok 2016 bol úžasný. Tým, že už sme neboli v začiatkoch, veľa procesov bolo už funkčných a všetko sa dialo veľmi rýchlo a automaticky. Dostali sme od štyroch inštitúcií ocenenia ako najkvalitnejšia spoločnosť. Možno keby aj iné firmy také niečo vyhodnocovali, dostali by sme ich aj viac. Tak isto sa to prejavilo na obratoch, nárastoch, kvalite ľudí. Dokonca aj môj osobný život sa nejako ukľudnil. Mám už viac času na seba a nemusím myslieť len na SPF, či všetko funguje, lebo sú tu ľudia, ktorým môžem veriť a spoľahnúť sa na nich. Verím, že rok 2016 nebol ten najlepší a budú ešte ďaleko lepšie roky ako tento.

6.    Čo zásadné sa udialo počas tohto roka?

Ján: Myslím, že vďaka zmene hypotekárneho zákona výrazne vzrástlo sebavedomie klientov. Vďaka celkovej zmene prebiehajúcej v našej spoločnosti, pevne verím, že prichádza doba kedy sa naša práca bude ešte viac profesionalizovať, a to nielen v zmysle odbornom, ale hlavne etickom a ľudskom.

Radoslav: Veľa ľudí by za zásadné mohlo považovať nejakú zmenu na trhu a tie naozaj boli. Či už zákon o úveroch na bývanie, ktorý začal platiť od 21. 3. 2016, alebo aj rôzne turbulencie v konkurenčných spoločnostiach. Z môjho pohľadu sú však zásadné úplne iné veci, a to  prerod osobnosti. Ľudia začínajú chápať akú majú rolu, aké majú zodpovednosti, prečo je dôležité plniť sľuby, ktoré si človek dal sám sebe, a ako konanie,  ale aj nekonanie môže ovplyvniť ostatných členov tímu. A to sa tento rok určite stalo. Naši manažéri sú skoro ako jeden človek. Veľké rozhodnutia sa vždy po konzultácii snažia robiť spoločne a tým udávajú jeden smer a jedno tempo. Ak budú ďalej pokračovať týmto smerom a budú si uvedomovať svoju silu, ktorú sme prezentovali aj na našom kick-off-e pri vytvorení SPF pomocou Svätoplukových troch prútov, nikto SPF už nezastaví a bude to klenot medzi finančno-sprostredkovateľskými spoločnosťami.

7.    Aké sú Vaše plány na budúci rok?

Ján:  Hlavne byť zdravý, pestovať v sprostredkovateľoch zdravé sebavedomie a hrdosť na filozofiu a princípy našej spoločnosti.  Chceme byť ešte zreteľnejšie vnímaní na trhu ako zdravá, transparentná rastúca spoločnosť.

Radoslav: Moje osobné plány sú jasné. Mám dve krásne detičky, ktoré sú práve vo veku kedy potrebujú obrovské množstvo času a energie. Majú veľké množstvo otázok a spoznávajú svet. Môj plán je dať im toľko času a odpovedí,  koľko len budem vládať. Zároveň môj postoj k spolupracovníkom SPF je veľmi podobný. Každého člena vnímam niekedy ako svoje vlastné dieťa. A teda aj im chcem venovať čas, energiu, lásku a dávať im odpovede, aby vedeli kto sme, kam ideme a prečo tam ideme. Niekedy to bolí a majú odreninky, ako keď sa dieťa učí bicyklovať, ale nakoniec sa každá bolesť  pretaví do skúsenosti a pominie aj strach z neistoty.

8.    Aký očakávate vývoj na finančno-sprostredkovateľskom trhu po zavedení novej legislatívy pri úveroch?

Ján:  Prichádzajúca legislatíva je predovšetkým ochranou pre našich klientov.  Možno to niektorí vnímajú ako prekážku, ale pravdou je, že prekonanie každej prekážky nás robí zdatnejšími a silnejšími.

Radoslav:  Pravdu povediac neočakávam nič. Za tie roky v biznise som prestal očakávať. To si potom človek len vytvára rôzne strachy, že čo a ako bude. V čom sme dobrí  je, že vieme rýchlo a správne reagovať, čiže počkáme si ako to nakoniec bude a v rámci našich princípov etiky a kvality prispôsobíme naše konanie tak, aby naši klienti z legislatívy vyťažili čo najviac aj s našimi spolupracovníkmi.

9.    Čo hovoríte na konkurenčné prostredie na Slovensku na trhu finančného sprostredkovania?

Ján: Je také isté, ako celá spoločnosť. Obchodníci si dovolia len to, čo im klient toleruje. V zrelšej spoločnosti bude aj konkurenčné prostredie korektnejšie. Musím však povedať, že za 21 rokov, ako robím túto prácu prostredie sa postupne zlepšuje. Určite nám ešte chvíľu potrvá, aby finančný sprostredkovateľ bol väčšinou obyvateľstva vnímaný ako dobrý rodinný priateľ.

Radoslav: Sú tu rôzne sprostredkovateľské spoločnosti, sú aj také ktoré sa začínajú blížiť aj k slovu poradenské. Sú tu aj väčšie spoločnosti ako je tá naša. Avšak neexistuje tu jediná spoločnosť s pravidlami a nastaveniami, ktoré máme my. Preto si dovolím tvrdiť, že síce v obchodných ukazovateľoch ako je veľkosť, počet zmlúv a podobne tu konkurenciu máme, ale v ukazovateľoch ako je kvalita, etika, systematickosť a spravodlivosť konkurenciu nemáme a dlho mať nebudeme, čo ma veľmi teší.

10.    Ako vnímate trh finančného sprostredkovania?

Ján: ... práce na sto rokov. Potrebujeme zvyšovať finančnú gramotnosť obyvateľov a je potrebné s tým začať už od detí, výchovou a vzdelávaním na školách. Trh sa vždy prispôsobuje dopytu, ak sa zmení dopyt, zmení sa celý trh.

Radoslav: Nekonečný príbeh. Veľakrát sa ma ľudia pýtajú, či budeme expandovať aj do iných krajín ako je Slovensko. Vždy každému hovorím, že SPF nevzniklo kvôli zisku a že určite sa nemienime rozširovať do iných krajín, lebo práce na Slovensku je min. na 20 rokov ak nie viac. Nevylučujem však, že niekedy know-how ktoré máme neponúkneme šikovným ľuďom z iných krajín, ktorí by chceli pokračovať v našich myšlienkach, aj v iných krajinách ako je Slovensko.

Ďakujeme za rozhovor Jánovi Bušfymu a Radoslavovi Valkovi.


Ján Bušfy pôsobí vo financiách od roku 1995. Je ženatý a má dve dospelé dcéry. Voľný čas rád trávi vo svojej záhrade, v prírode či lúštením sudoku. Jeho mottom je veta: Uver a uspeješ.

Radoslav Valko sa pohybuje vo finančnom biznise od roku 2003. Je ženatý a má malého syna a dcérku. Medzi jeho záľuby patria biznis, vzdelávanie, šport či technológie. Vraví, že zvykli mu hovorievať, aby prestal snívať. On si však zvykol plniť sny.