Rada pre vás

Influencerka Plačková promuje social trading. Slovákov, ktorí jej uveria, tak vystavuje riziku straty peňazí, upozorňuje skúsený investor SPF

Komentár Radoslava Valka,
spolumajiteľa a krajského riaditeľa SOPHISTIC Pro finance

Vplyvný influencer si nechá zaplatiť za to, že vo svojich príspevkoch na sociálnych sieťach spropaguje novú čokoládu. Aj napriek tomu, že v skutočnosti vôbec nie je chutná, vo svojich reklamných príspevkoch povie len to, čo vyhovuje jej výrobcovi. Keďže naša celebrita má státisíce sledovateľov, predaj novinky razantne stúpne a na trhu sa stane žiadaným produktom. Ak by ste nášmu influencerovi „naleteli“ aj vy a čokoládu si kúpili, nič horšie ako to, že ste utratili pár eur za produkt, ktorý nakoniec skončí v koši, sa nestane. Teraz si ale predstavte, že by tento náš influencer propagoval investovanie a nabádal širokú verejnosť, aby začali tradovať... Frustrujúca predstava? Bohužiaľ, v súčasnom online svete to začína byť krutá realita. 

Keď pred rokom známy raper a influencer Patrik Vrbovský alias RYTMUS promoval neznámu spoločnosť World agency zo Šamorína, ktorá sa zaoberá vysoko rizikovými investíciami, no v ktorej ľudia reálne prichádzali o tisícky eur, veril som, že sa podobný scenár už nezopakuje. Predsa len... Je iné propagovať čokoládu a iné propagovať investovanie, kde môžu obyčajní ľudia, ktorí sa obchodovaniu nerozumejú, prísť o svoje peniaze, o svoje úspory. 
Z omylu ma však prednedávnom vyviedla Zuzana Plačková s takmer 800-tisícmi sledovateľmi na Instagrame, ktorá ľudí nabádala na social trading, teda sociálne obchodovanie. „Neviem či tradujete, alebo netradujete. Alebo viete o tom niečo, ak neviete – tak swipujte. Registrujte sa. Za štyri dni som zarobila 865 eur na tradovaní. Pritom som úplný d*bil v tradovaní, vôbec to neviem. Sledujem troch top traderov a podľa nich tradujem automaticky. Lebo veď ja neviem, ako sa to robí. A normálne som zarobila osem kíl, dobre? Ak sa budete registrovať, minimálna investícia je 250 eur," informovala cez stories. 

O jej promovaní social tradingu, teda relatívne nového spôsobu obchodovania, ktorý vám umožňuje sledovať iných investorov, porovnávať a pokojne aj kopírovať ich obchody – som sa dozvedel od svojich klientov. Pýtali sa ma či to majú skúsiť. Samozrejme, vyhovoril som im to. Avšak, koľko z followerov Zuzany Plačkovej jej bez výhrad verí a začne obchodovať aj napriek tomu, že o investovaní nič nevie? 
Faktom je, že Zuzana Plačková social trading propagovala – či už vedome alebo nevedome - klamlivo a pochybne. Tvrdila, že vďaka nemu sa nemusíte do investovania vyznať a aj tak môžete zarobiť zaujímavé peniaze. 
Vo svojich propagačných príspevkoch taktiež  absolútne nehovorila o tom podstatnom – že väčšina účtov je stratových. Platí tu, že obchodníkovi, ktorému sa ešte dnes darí a radí sa medzi top investorov, sa už zajtra dariť nemusí. 
Aj vďaka masívnej propagácii v uplynulých dňoch začína byť čoraz populárnejšia platforma NAGA, cez ktorú traduje aj Zuzana Plačková. Je potrebné povedať, že NAGA je štandardný obchodník, ktorý dokáže sprostredkovať akcie, kryptomeny a množstvo ďalších legitímnych investičných nástrojov. Avšak, na to, aby ich človek vedel používať, musí byť v danom segmente vzdelaný a vyznať sa. Tvrdí to dokonca o sebe aj samotná platforma NAGA na svojom webe. Nachádza sa tam informácia, že „ide o zložité nástroje, ktorých obchodovanie je spojené s vysokým rizikom straty kvôli použitej páke. 74,39 percent účtov retailových investorov utrpí finančnú stratu pri obchodovaní CFD s týmto poskytovateľom. Mali by ste dobre zvážiť, či rozumiete, ako fungujú CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty vašich peňazí. Výkon člena komunity NAGA v minulosti nie je spoľahlivým ukazovateľom jeho budúcej výkonnosti. Obsah na platforme sociálneho obchodovania NAGA tvoria členovia jej komunity, nejde o rady ani odporúčania NAGA alebo v mene NAGA.“

Prečo o tomto Zuzana Plačková nehovorí? Uvedomuje si, že social trading propagovala neeticky, lebo – či už vedome alebo nevedome – zamlčala dôležité skutočnosti? Faktom je, že ak si firma zaplatí reklamu v štandardnom médiu, musí dodržať prísne pravidlá o reklame aj obchodný zákonník. Ak napríklad televízia zverejní klamlivú reklamu, je za to potrestaná. Aký postih však dostanú influenceri, ktorí nerobia reklamu v súlade so zákonom?  
Faktom totiž je, že aj na margo informácií, ktoré o sebe uvádza samotný obchodník NAGA, môže Zuzana Plačková porušovať zákon. Podľa Obchodného zákonníka 513 (paragraf 45) totiž realizovala klamlivú reklamu, keďže ľudí neupozornila na riziká spojené so social tradingom. 

Záverom by som chcel zdôrazniť, že vás nechcem odhovárať od investovania. Avšak, základným nástrojom úspechu pri investovaní sú vedomosti. Spoliehať sa môžete len a len na ne, nevsádzajte na žiadnych influencerov či ludí zo showbiznisu. Ak chcete investovať, no nemáte skúsenosti, nájdite si odborníka s licenciami, vedomosťami a skúsenosťami a určite aj ich rady si veľmi dobre zvážte.


Tejto témy sa chytila aj Televízia JOJ, reportáž redaktora Michala Rybanského si môžete aj s vyjadrením nášho obchodného riaditeľa, Janka Porázika, pozrieť TU (začína cca od 27 min.)

Na základe našej iniciatívy a po odvysielaní vyššie spomínanej reportáže, si zjavne aj samotná manažérka NAGA pre slovenský a český trh, na Instagrame známa ako @chiarisdis, uvedomila riziká aké neznalým investorom poskytuje.