Rada pre vás

Korporátne dlhopisy v čase korona krízy

Každý kto sa venuje investovaniu v retailovom prostredí sa teší z toho, že bežný občan - klient pochopí zmysel investovania a jeho hodnoty. Bohužiaľ, výber je pestrý a často sa stane, že kým klient príde k forme investovania, ktorá je správna a bezpečná s adekvátnym výnosom, musí odolávať investovaniu, ktoré je niekedy až tak rizikové, že to hraničí s gamblingom.

Dlhopisy nesú určité vlastnosti, ktoré si ľudia zvyknú pamätať: nízke riziko, nízka volatilita a bezpečnejšia forma investovania z pohľadu strát v porovnaní s akciami. Na trhu však máme viacero druhov dlhopisov a jedným z nich sú firemné – korporátne dlhopisy resp. High-Yield. Tie ponúkajú vyššie výnosy ale zároveň aj vyššie riziko. Firmy vydajú dlhopisy, ktoré si môžu kúpiť bežní občania, ponúknu určitý ročný výnos za konkrétne obdobie (napr. 5 rokov).

Z marketingového hľadiska je to lákavá príležitosť ako si bezpečne zhodnotiť peniaze. Dlhopisy v nás vyvolávajú pocit bezpečnej investície s nízkou volatilitou, vysoký výnos - oveľa zaujímavejší ako napríklad štátny dlhopis, konzervatívne fondy alebo investičné produkty bánk a na záver to čarovné slovo, ktoré vyhľadáva veľa ľudí – Garancia.

Garancia nesie svoje „ALE“, hlavne v investovaní. Nie je zadarmo a častokrát ani nie je garantovaná (áno, negarantovaná garancia). Firma, ktorej dlhopisy si zakúpim, musí finančne napredovať podľa plánov. Projekty, ktorých dlhopisy nesiem musia prebiehať hladko a bez komplikácii, časového sklzu a X ďalších podmienok.

V súčasnej dobe prežívame „boom“ na trhu, kedy táto forma investovania prenikla priamo ku klientovi bez odbornej podpory kvalifikovaného správcu alebo sprostredkovateľa, ktorý vie čítať malé písmenká a nájde dôvody prečo garancia nie je garanciou a prečo sa ponúka neprimerane vysoké zhodnotenie.

V Českej Republike sa korporátne dlhopisy riešia ako vážny problém vo finančnom sektore už dlhšiu dobu. Novovytvorené s.r.o.-čky so žiadnou minulosťou a minimálnym základným imaním ponúkajú dlhopisy niekedy až neuveriteľných projektov, ktoré ponúkajú občanom aj 12% ročné výnosy. Napríklad firma ZOOT, ktorá pôsobí aj na Slovensku, vydala firemné dlhopisy v hodnote približne 239 mil. CZK a následne sa  dostali do finančných problémov, ktoré samozrejme zasiahli v značnej podobe aj držiteľov dlhopisov. Pri návšteve jedného saunového sveta v Čechách si priamo pri registrácii môžete zakúpiť dlhopisy tejto saunovej siete. Príkladov je mnoho aj na Slovensku, najčastejšie sa skrývajú za lákavú reklamu na sociálnych sieťach. Vieme si cez Facebook kúpiť dlhopisy so 14% ročným výnosom developerského projektu na západnom Slovensku, ktorý z vizualizácii vyzerá ako luxusný rezort v lukratívnej štvrti. Informácie sú netransparentné (pre členov), štvrť je podpriemerná a okolie nezodpovedá marketingovému popisu.

Ako viacerí odborníci popísali trend korporátnych dlhopisov na Slovensku – je to časovaná bomba. Bomba, ktorá nezasiahne iba segment korporátnych dlhopisov, ale investovanie ako také. Bežní ľudia ktorí chceli zhodnocovať svoje peniaze po takejto negatívnej skúsenosti ostanú pri bankových vkladoch alebo úsporách „v ponožke doma“.

Nachádzame sa v období krízy kedy mnohé firmy zažívajú problémy. Kríza za sebou vždy zanechá obete minimálne vo forme redukcie, prípadne bankrotu. Spoločnosti,  ktoré neexistujú dlho, nemajú stabilné miesto na trhu alebo rezervy, dokáže kríza položiť. Ak takáto firma mala ambície na veľké projekty a vydala na ne dlhopisy, ktoré si zakúpili bežní občania, v prípade pádu firmy v dôsledku krízy padnú aj dlhopisy. Neúspech firmy sa prenáša na držiteľa dlhopisu...dlhopisu, ktorý napríklad garantuje v období 5 rokov 7% p. a. To je realita, ktorú si veľa investorov neuvedomuje.

Nehádžme však všetky korporátne dlhopisy do jedného vreca. Na Slovensku je aj veľa korporátnych dlhopisov s adekvátnymi výnosmi, dlhou históriu firmy a transparentnými podmienkami, ktoré sú reálne a prijateľné. Takéto spoločnosti kríza len tak nepoloží a teda aj držiteľ dlhopisov je v bezpečí, no  nikdy Vám neponúknu 12% p. a.

High-yield dlhopisy sú zároveň aj nástrojom mnohých overených správcov, ktorí vedia vyhodnotiť, či je to správna cesta alebo nie a zakomponujú ich do svojich stratégii.

Ak sa však rozhodnete investovať, k rozhodnutiam si nechajte poradiť od kvalifikovaných odborníkov alebo zverte peniaze správcovskej spoločnosti.

František Michalovich
Štúdium venoval Marketingu, Mediálnej komunikácii a Strategickému biznisu v Bratislave, kde jedno z odvetví štúdia bola psychológia správania zákazníka. Od 17 rokov sa aktívne venoval predaju od door-2-door až po riadenie obchodných skupín vo viacerých oblastiach. Prešiel si úspechmi aj pádmi, ktoré ho posunuli ďalej. Nakoniec jeho kariéra zakotvila vo finačnom sektore, v ktorom videl najväčší potenciál a poslanie. Niekoľko rokov bol súčasťou MLM biznisu, následne sa posunul do poisťovníctva, popri ktorom sa venoval investovaniu. Práve investovanie sa stalo prioritou a centrom jeho záujmu, čo ho posunulo do ARTS Asset Management, ktorá je členom C-QUADRAT Investment group, kde pôsobí od roku 2018 ako Obchodný riaditeľ pre Slovensko.​